בולי הקרן הקיימת לישראל

סביר להניח שרוב הבולים הישראליים שנתקלתם בהם, הופקו על ידי השירות הבולאי. עם זאת, ישנם לא מעט בולים שהופקו על ידי הקרן הקיימת לישראל. 

בתחילה, שימשו בולים אלו כ"בולי מודעות וצפייה". יהודים ברחבי העולם נהגו להדביק את בולי הקרן הקיימת לישראל בנוסף לבולים החוקיים במדינה. כך, הפיצו את חזון המדינה הציונית שטרם קמה וגם סייעו בתרומה לקרן הקיימת בעזרת קניית הבולים. 

ככה לפחות קראתי בויקיפדיה, פחות או יותר. אבל אז, הגיעה לידי המעטפה הזאת: 

אני חייב להודות שזה היה נראה די מוזר. חיפשתי את הבול "הרשמי" בין הבולים. ספרתי על המעטפה שבעה בולים של הקרן הקיימת לישראל אבל אפילו לא בול אחד של "מדינה רשמית" כלשהי. המשכתי לחפש רמזים.. המעטפה נועדה עבור "מר יוסף כץ מנתניה". מאיפה בדיוק היא נשלחה – קשה לדעת. על גב המעטפה אין שולח או רמז כלשהו אבל חותמות המעטפה מעידות שהיא כנראה נשלחה מנתניה! הבולים חתומים בחותמת של "דאר נתניה" של "מנהלת העם". מנהלת העם היה גוף שהוקם כדי לנהל את המדינה טרום הקמתה. מנהלת העם התכנסה לראשונה ב 18 באפריל 1948 ובהכרזת המדינה, קצת פחות מחודש לאחר מכן, הוחלט שמנהלת העם תהפוך לממשלה הזמנית. 

אם כן, המכתב נשלח בתקופה בה עדיין אין מדינה, אין ממשלה ובטח שאין דואר רשמי ומסודר. מדובר על תקופת מעבר של טרום הקמת המדינה בה בולי קק"ל שימשו כבולים לכל דבר – בולים עצמאיים למשלוח דואר ולא רק כתוספת לבולים רשמיים של מדינות אחרות. 

נראה שאנו יכולים להצביע  על טווח תאריכים די מצומצם בו נשלח המכתב. המכתב נשלח מתישהו בין ה 18 לאפריל 1948 ועד להכרזת המדינה. 

אלא שזה לא לגמרי מדויק. מסתבר שהשימוש בבולי קק"ל על ידי הדואר של מנהלת העם היה עוד בשימוש כשלושה שבועות לאחר הכרזת המדינה, עד שתצליח המדינה הצעירה להתארגן על דואר משלה עם בולים רשמיים. 

אז אחרי שהכל ברור, נשאר לנו רק להכיר קצת יותר מקרוב כמה מהבולים שעל המעטפה. 

עמק יזרעאל: 

על הבול ניתן לראות את החקלאים העבריים מעבדים את אדמות עמק יזרעאל. עמק יזרעאל היה סמל של ציונות לאחר שבשנת 1909 נרכשו אדמות רבות מהעמק על ידי יהושע חנקין. אך טבעי שעמק יזרעאל יופיע על גבי בולי קק"ל. 

אוניית המעפילים שאר ישוב: 

על הבול מופיעה אוניית המעפילים "שאר ישוב" של ארגון ההגנה. האוניה הפליגה מאיטליה כשבבטנה 619 מעפילים. ההפלגה עברה ללא תקלות מיוחדות ולאחר 10 ימים אספה האוניה מעפילים נוספים שאונייתם התקלקלה. כאשר התקרבה האוניה לארץ, השתלטו עליה הבריטים והעבירו את המעפילים שעל סיפונה למחנות המעצר בקפריסין. ניתן להניח שהבול נועד לבטא בעיקר מורת רוח מההתנהגות הבריטית ואנשים עשו בו שימוש הפגנתי כדי לעורר את דעת הקהל בארץ ובעולם מתוך רצון לשינוי של יחס הבריטים למעפילים. 

על המעטפה תוכלו לראות גם בול של אליעזר בן יהודה, בולים של חיים ויצמן ובול של העיר רמת גן. 

בנוסף לבולים אלו, תוכלו לראות על גבי המעטפה בול של טירת צבי. בשל מצבו הגרוע של הבול, לקח לי מעט זמן לזהות אותו אבל אחרי הזיהוי זה נראה די ברור שמדובר בטירת צבי: 

טירת צבי הוקמה במסגרת מבצע "חומה ומגדל" והוכיחה עמידה איתנה ומרשימה כנגד פורעים ערבים. היא היתה סמל גבורה נדיר: לא אנשים שנפלו בעת מילוי תפקידם בגבורה הירואית אלא אנשים שהצליחו להדוף מתקפה מאורגנת, ללא סיוע מבחוץ. אז אם חשבתם שטירת צבי זה רק פסטרמה – תחשבו שוב: טירת צבי היא מותג של חומה ומגדל. 

ועד כאן להפעם… להתראות בפוסט הבא! 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן