ונהפוך הוא

אחד המאפיינים הבולטים של פורים הוא "ונהפוך הוא" – הכל בפורים הפוך, הכל לא רגיל והכל כל כך רחוק מאיך שאנחנו מכירים את היהדות בדרך כלל: שקולה, מודעת ובפוקוס על כל מה שקורה..

למעשה, הביטוי קצת הוצא מהקשרו: המשמעות המקורית של הפסוק היא שהכל דווקא חזר להיות רגיל ותקין – כלומר, רצו להשמיד, להרוג ולאבד אותנו אבל בסופו של דבר – "ונהפוך הוא – אשר ישלטו היהודים המה בשונאיהם" (אסתר ט, א). בכל אופן, היום נכיר את סדרת הבולים של "ונהפוך הוא"..

בסדרת הבולים שיצאה בשנת 2019 (ולמעשה הודפסה כבר לקראת סוף 2018) מופיע השובר של הבול בחלק העליון של הבול עם הכיתוב "ונהפוך הוא". אבל למרות הבלגן הויזואלי – הסדרה דווקא עושה סדר בתוכן שהיא מציגה – מצוות החג.

על כל השובלים מופיע הכיתוב "מצוות חג הפורים" וכל בול מהסדרה מתאר את אחת מהמצוות – אחת מארבעת המ' של פורים:

מקרא מגילה
משתה ושמחה
משלוח מנות
מתנות לאביונים

על כל בול מופיעה דמות שמקיימת את המצווה של אותו הבול: על הבול של מקרא מגילה מופיעה דמות של אדם הקורא את המגילה. הדמות חובשת כתר על ראשה ואוחזת במגילה וברעשן. יתכן שמדובר במלך אחשוורוש בכבודו ובעצמו שהגיע לבול הראשון.

על הבול השני דמות נשית החובשת כתר על ראשה ואוחזת בכוס היין. אגב, כל סיפור ההצלה של עם ישראל התרחש במשתה היין הפרטי שארגנה אסתר לאחשוורוש והמן. יתכן מאד שהדמות על הבול אמורה לייצג את אסתר המלכה.

על הבול השלישי – דמות רכובה על הסוס אוחזת בקערת אוזני המן. ניתן להניח שהפעם מדובר בהמן מקיים את מצוות משלוח מנות. טוב, אני די בטוח שהוא לא קיים מצוות משלוח מנות (המצווה נתקנה רק לאחר מותו..) אבל זה בסדר בשבילנו כרגע..

על הבול האחרון בסדרה מופיעה דמות המקיימת את מצוות הצדקה – מתנות לאביונים. מכיוון שהתארחו בסדרת הבולים הזאת אחשוורוש, אסתר והמן – טבעי לחשוב שמדובר במרדכי אבל לא מצאתי סימן מאפיין מיוחד שיצביע על כך (תכל'ס – מרדכי הוא הדמות המתוארת ביותר ויזואלית במגילה – ומרדכי יצא מלפני המלך בלבוש מלכות, תכלת וחור ועטרת זהב גדולה ותכריך בוץ וארגמן – ובכל זאת אני מתקשה לומר שזיהיתי אותו בציור…).

נראה לי שזהו לבינתיים…

חמש גח!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן