הדואר האווירי הראשון בעולם

אלפי שנים משתמשים בני האדם ביונת הדואר על מנת להעביר מסרים. יונת הדואר מכירה את דרכה הביתה בעזרת יכולות מגנטיות יחודיות. מקבל המכתב מעביר את היונים שלו לרשות שולח המכתב, בעת הצורך – השולח מחבר מכתב במתקן מיוחד אל אחת היונים ומשלח אותה לביתה. כך מגיעה היונה אל המקבל והמכתב איתה.

ככל הידוע לנו, בשנת 1897 קיבלו היונים בפעם הראשונה תפקיד כ"דווריות" דואר אוויר בחברת דואר מסודרת. כמה שנים לאחר מכן, ימציאו האחים רייט את המטוס הראשון אולם בניו זילנד לא חיכו לאחים רייט ויצרו את הדואר האווירי הראשון כבר קודם.

הדואר האווירי הראשון בעולם, העביר דואר באמצעות יונים בין Great Barrier Island – אי קטן על יד ניו זילנד ובין אוקלנד – העיר הגדולה ביותר בניו זילנד. לטובת אלו שלא ממש יודעים איפה זה ניו זילנד (כמוני…) – מצרף לכם את המפה של האזור:

ניתן לראות במפה את ניו זילנד ואת העיר הגדולה ביותר בניו זילנד – אוקלנד. אם נתקרב, נצליח להבחין באי הקטנטן שעל יד ניו זילנד:

באי הקטנטן – Great Barrier Island גרים כ 1,000 אנשים בלבד והוא נמצא במרחק של כ- 100 ק"מ ממרכז אוקלנד. המרחק המשמעותי עבור סירות קטנות הוא מרחק סולידי עבור יונת דואר שגומעת את הדרך תוך שעתיים. כך הפכו היונים לדווריות והתחילו להעביר את המכתבים בשירות הדואר המקומי.

כשנה לאחר פתיחת הדואר האווירי, התחילו להנפיק עבור הדואר בולים מיוחדים שיועדו למשלוחים האוויריים.

תוכלו לראות על גבי הבול את המקומות ביניהם התבצע השירות האוווירי – אוקלנד ו – Great Barrier Island. האותיות NZ מייצגות את ניו זילנד. ניתן לראות על הבול גם את העריך שלו. במקרה הזה – 6D – כנראה 6 דולר ניו זילנדי. במרכז הבול – גיבורת הסיפור – יונת הדואר.

לבול צורה יחודית של משולש, צורה לא כל כך שגרתית לבול. הבול הגיע בעריכים שונים אולם צילמתי כאן את הבול היחיד שנמצא ברשותי..

השירות האווירי פסק בשנת 1908 לאחר הנחת כבל הטלגרף התת ימי ששימש להעברת הודעות במהירות וביעילות. הכבל התת ימי היה מהיר יותר אבל גם חסין מהבעיה הגדולה ביותר של הדואר האווירי הראשון – הדוורים של הטלגרף מעולם לא הותקפו על ידי עופות דורסים במהלך משלוח ההודעות…

ולסיום – בניו זילנד חגגו 100 שנים לדואר האווירי הראשון והנפיקו בול מיוחד לכבוד המאורע:

הבולים יצאו בשנת 1997, 100 שנים לאחר תחילת שירות הדואר האווירי. הבולים מעוצבים כרפרנס ברור לבולים המקוריים, אם כי, המחיר עליהם נקוב ב c, כלומר סנטים ניו זילנדים ולא דולרים. לבולים צורת משולש, כמו לבול המקורי, וגם הגליון עצמו מעוצב בצורת משולש.

אז בפעם הבאה שאתם רואים יונה על יד הבית, תעיפו עוד מבט על הרגל שלה. זה עשוי להיות מאד מעניין…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן