שטר שמנציח שני אנשים – הנשיא השלישי זלמן שז"ר ו…גיא

על גבי שטרות רבים בעולם מונצחים אנשים. בדרך כלל מדובר באנשים מרכזיים בהנהגה או בתרבות של המדינה. במדינת ישראל ישנו שטר אחד ועליו מונצחים שני אנשים. מדובר בשטר של 200 ש"ח שהונפק בשנת 1991. 

השטר מנציח את דמותו של זלמן שז"ר, הנשיא השלישי של מדינת ישראל כאשר הוחלט שנושא השטר יהיה חינוך. זלמן שז"ר היה בעצמו שר החינוך ולכן היה מתאים שבצדו השני של השטר, יופיע משהו שקשור לחינוך. 

המעצב משה פרג עיצב את הצד הקדמי של השטר עליו הופיעו פניו של זלמן שז"ר. בנק ישראל פנה אל דרור בן דב, מהמעצבים המובילים באותה התקופה, שיעצב את צדו השני של השטר. בהשראת צילום ישן, החל דרור בן דב לעצב את השטר. אולם, טרגדיה פקדה את משפחתו של דרור באותה התקופה. גיא, בנו הבכור של דרור, לוחם בגדוד 890 של הצנחנים, נפל ביולי 1986 בקרב עם מחבלים בראס ביאדה. 


חייו של דרור השתנו אבל הוא המשיך בתפקיד היוקרתי של עיצוב השטר תוך כדי שהכאב והאובדן אוכלים אותו מבפנים. לבסוף הוא סיים את עיצוב השטר והכל היה מוכן לקראת ההנפקה. 

אבל היה סוד שאיים לפרוץ החוצה בכל רגע ובלילה אחד, בתכנית רדיו הוא אכן פרץ. דרור בן דב חשף בשידור שהשטר מכיל אלמנט הנצחה לבנו גיא שנפל תוך כדי עיצוב השטר. בצד שמאל של השטר, יוצרות האותיות מעין מגן דוד המורכב מהאותיות "לגיא". אם לא היה חושף את הסוד – יתכן שלא היינו יודעים על כך לעולם אולם אחרי שחשף – התעוררה דילמה בבנק ישראל האם להוציא את השטר להנפקה או לא. הסוף ידוע – השטר הונפק והיה בשימוש תוך שהוא מנציח את דמויותיהם של זלמן שז"ר, הנשיא השלישי של מדינת ישראל ומצדו השני מונצח לוחם צעיר שנקטף בדמי ימיו. 

(את הסיפור בפירוט תוכלו לקרוא כאן>>>)

והשאלה שמקננת בראשי היא – האם ישנם עוד סיפורים כאלה המתחבאים בשטרות ולא נדע עליהם לעולם?… 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן