המטבע של טיטוס – מחריב בית המקדש

לאחר מותו של נירון קיסר והמאבקים על הירושה, עזב אספסיאנוס את המערכה בירושלים כדי לתפוס את השלטון ברומא. הוא השאיר ביהודה את בנו טיטוס בכדי לסיים את דיכוי המרד הגדול ואת חורבן בית המקדש.

ממש לפני שאספסיאנוס יצא בסערה לרומא, אישר אספסיאנוס לרבן יוחנן בן זכאי להקים מרכז יהודי תורני ביבנה. רבן יוחנן בן זכאי תיקן תקנות שמטרתן לארגן את העולם היהודי באלפי השנים הבאות, בהן עם ישראל יוותר ללא בית המקדש.

בינתיים, עסק טיטוס בהמשך המצור ובסופו של דבר, עלה בידו להחריב את בית המקדש השני.

טיטוס חזר לרומא עם שבויי יהודה ועם השלל של בית המקדש וכמובן דאג להנציח את נצחונו, כפי שהיה נהוג באותה התקופה, על ידי הטבעת מטבעות.

המטבע הספציפי הזה נטבע במטבעת גדר, עיר בעבר הירדן המזרחי, דרומית מזרחית לכנרת. כיום, על שרידיה של העיר שוכן הכפר הירדני אוֹם-קַיְס. אספסיאנוס הכניע את גדר עוד קודם שעזב לתפוס את כס הקיסרות ברומא ובעת נצחונו של טיטוס, היתה זאת עיר בשליטה רומית.

המטבע עשוי מברונזה והוא פחות או יותר בגודל של מטבע שקל חדש.

בצדו האחד של המטבע ניתן לראות את דמותו של טיטוס. במטבע הספציפי הזה, קצת קשה לזהות את טיטוס על גבי המטבע עקב פגעי הזמן (בכל זאת עברו כבר כ 1960 שנים מאז שהוא הוטבע…)

בצדו השני של המטבע, הוטבע סימן נפוץ מאות בתקופה הרומית (שהתחיל להיות פופלארי כבר בתקופה ההלניסטית) – סימן קרני השפע. על פי המיתולוגיה היוונית, העניק זאוס את קרן השפע לאמלתיאה שגידלה אותו ומאז מעניקה הקרן שפע לכל מי שאוחז אותה. על אף החיבור החזק למיתולוגיה היוונית, קרן השפע מופיעה על גבי מטבעות חשמונאים יהודיים.

אגב, הסימן של קרני שפע פופולארי עד היום במטבעות שונים, לדוגמא מטבע שני השקלים, השנקל, הישראלי.

אומנם ההשראה לקרני השפע במטבע ה'שנקל' לא היתה מהמטבע של טיטוס אלא ממטבע חשמונאי אבל הקרניים הן אותן הקרניים עם אותה המשמעות. יהיו בטח כאלה שיאמרו שאומנם עברו 2000 שנה – אבל הכל נראה כאן אותו הדבר…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן