מחנה המעפילים עתלית

מחנה המעפילים בעתלית הוא אחד מנכסי צאן ברזל של ההיסטוריה בתקופת טרום קום המדינה. כיום, הוא משמש כמוזיאון ברמה גבוהה שמציג בנוסף לחיים במחנה גם את כל תחום ההעפלה – ביבשה באוויר ובים.

בשנת 2014 הנפיק השירות הבולאי סדרה בת חמישה בולים כאשר כל בול מוקדש לאתר מורשת אחר: עיר דוד בירושלים, עין קשתות בגולן, בית הכנסת בפקיעין, בית העצמאות בתל אביב ומחנה המעפילים בעתלית.

הסדרה עוצבה על ידי רונן גולדברג והערך הנקוב על כל בול בסדרה הוא 2 ש"ח.

בבול 'מחנה המעפילים בעתלית' ניתן לראות את הספינה 'גלינה' וברקע שלה את עשרות הצריפים במחנה המעפילים. לצערנו, הצריפים כיום לא קיימים, מלבד צריף אחד ששימש לחיטוי המעפילים כאשר הגיעו לארץ. שלושה צריפים נוספים שניתן לראות במתחם הם צריפים משוחזרים.

הספינה 'גלינה' שמוצגת במוזיאון, לא שימשה כספינת מעפילים. ספינות המעפילים היו בדרך כלל ספינות רעועות וכאשר חיפשו ספינה שתיקח חלק במוזיאון, נבחרה למשימה 'גלינה', ספינת סוחר יוונית שהיתה דומה במראה ובמבנה שלה לספינות מעפילים שהגיעו לארץ. למעשה, לא היתה דמות אחת וצורה אחת לספינת המעפילים – היו ספינות מעפילים קטנטנות שהכילו כמה עשרות מעפילים והיו ספינות מעפילים ענקיות שבבטנן נסעו אלפי מעפילים. המשותף לכולן היה שהמקום שבהן נוצל עד תום.

כיום הספינה גלינה משמשת כתצוגה מרהיבה של ההעפלה. לא אעשה לכם כאן ספוילר אבל הסרטון המוקרן שם בשילוב התצוגה החיה מושקע מאד לטעמי ועשוי בצורה מעוררת השתאות.

בנוסף לספינה גלינה ולצריפים בהם תוכלו לבקר, במחנה עתלית יש גם מיצג שלם שעוסק בהעפלה מהאוויר. שלוש טיסות העפלה התקיימו בסך הכל בתולדות טרום קום המדינה – שתי טיסות מעיראק וטיסה בודדת מאיטליה. המספרים לא גדולים אבל התעוזה והיצירתיות מפעימות. אומנם זאת לא הקלאסיקה של ההעפלה – אבל אל תפספסו את הביקור בבטן המטוס.

ונראה לי שזהו פחות או יותר להיום…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן