כשבמגן דוד אדום (מד"א) הצילו חיים ו…הדפיסו כסף!

ידעתם שהיו תקופות שהדפיסו כסף במד"א? כמתנדב במד"א מספר שנים, לא היה לי מושג שבמד"א התעסקו גם עם זה… 

הרקע להדפסה היה מחסור מתמשך במטבע של 5 פרוטות. מישהו במד"א זיהה את ההזדמנות והחל להדפיס "מעות-נייר-בלתי-רשמיות" כדי לתת אפשרות לנהגים בתחבורה הציבורית להחזיר עודף לנוסעים. הנוסעים מצידם, על אף שלא היה מדובר במטבע רשמי, היו מוכנים לקבל את 5 הפרוטות על גבי נייר, כיון שהיו יכולים להחזיר אותן לנהג בתור תשלום בחזרה. 

בסופו של דבר, חלק מהמעות היו מתבלות והולכות לאיבוד וכך חברת הנסיעות היתה רוכשת מעות נייר חדשות ממד"א. על אף שהפרוטות לא היו הילך חוקי במדינת ישראל, היו הנוסעים מתרצים ומשתמשים במעות הנייר מכיוון שלמעשה, היתה הנורמה הזו תרומה למגן דוד אדום. 

לחברה עצמה זה גם היה נוח מכיוון שהיה מחסור אמיתי ב 5 פרוטות וללא הפתרון של מד"א – היו נשארים הנהגים ללא מענה ראוי לנוסעים.

בחזית הפתקית הקטנטנה – ניתן לראות את הכיתוב "מגן דוד אדום" ואת סמל הארגון. מתחת לסמל ניתן לראות את עריך השטר – 5 פרוטות ומתחת בקטן "בשרותי המקשר", כלומר, עבור איזה חברה הונפקו "השטרות". על הצד השני מופיעה הסדרה, המספר הסידורי וההכרזה ש"פתק שהולך לאיבוד הכנסותיו קודש למגן דוד אדום". נראה לי שלא כל כך הצלחתי להעביר את הצבעים הנכונים בצילום: במקום הפתקית צהבהבה יותר ואני מניח שכאשר זה היה בשימוש – זה היה אף צהוב יותר… 

נראה לי שהנפקה פרטית של כסף, שמתקבלת בציבור כל כך רחב, היא די חריגה אבל כאן זה עבד פשוט מפני שהאלטרנטיבה היתה שהנהג יותיר את הנוסעים ללא עודף ויבקש מהם להישאר זמינים, למקרה שמישהו יעלה ויחליט לבצע את התשלום עבור הנסיעה שלו – בפרוטות. זה כנראה לא היה קורה הרבה והנהג היה צובר יותר ויותר חובות לנוסעים שבסופו של דבר, נאלצו לרדת בתחנה שלהם ללא העודף ובעצם לשלם 5 פרוטות יותר עבור נסיעות בסכומים "לא עגולים". קצת מזכיר את המצב בו היו מוצרים הנמכרים ב 9.99 ש"ח וכולנו היינו מוותרים מראש על האגורה שלעולם לא נקבל… (היום זה כבר לא חוקי ואסור למכור מוצר שמחירו לא מסתיים ב 0). 

ועד כאן להפעם… נפגש בפוסט הבא! 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן