אמצעי ביטחון – כיתוב זעיר על שטרות

אחת מהשיטות שנועדו להקשות על זיוף שטרות הוא הדפסה זעירה. לפעמים ההדפסה נראית בעין בקושי ולפעמים היא ממש מיקרוסקופית. כמובן, ככל שההדפסה זעירה יותר – כך היא מצריכה מכונות מיוחדות יותר כדי להצליח לעמוד בדרישות ההדפסה, דבר שעשוי להפוך את הזיוף לדבר לא כלכלי ולא משתלם. 

השימוש בטקסט ממוזער הוא כל כך נפוץ שניתן להדגים אותו כמעט על כל שטר. בשטר האנגלי, לדוגמא, בעריך של 5 פאונד משנת 2015, ניתן להבחין בשיטות שונות ומגוונות שנועדו להפוך את זיוף השטר ללא כדאי כלכלית. החלק השקוף שמשולב בשטר ועליו מודפס מבנה הביג בן בהדפס מוזהב, ההולוגרמות הצבעוניות שמעל ומתחת למגדל ועוד. שימו לב לעיטור שמתחת לסנטר המלכה. באמצע העיטור ניתן להבחין במילה FIVE אולם אם נסתכל על העיטור עצמו בהגדלה, נגלה שמדובר במעין קליגרפיה זעירה המורכבת מהמילה FIVE ומהספרה 5 המשולבות וחוזרות על עצמן שוב ושוב כאשר * מבדילה ביניהם. 

השימוש בקליגרפיה זעירה הוא שימוש מיוחד בטקסט ממוזער ובדרך כלל נראה שימושים פשוטים יותר ובסיסיים יותר. במדינת סיישל, לדוגמא, בחרו להשתמש בשלוש אותיות שחוזרות על עצמן במעין טבלה ענקית של אותיות. הטקסט מתחבא בעיטור שנמצא בין העריך של השטר בצידו הימני העליון (10 רופי במקרה הזה) ובין צמרת עץ קוקוס הים (Coco de mer) שמעטר את מרכז השטר.

כאשר נסתכל על העיטור בהגדלה, נוכל לראות שמעל העיטור יש טקסט זעיר – 

Central Bank of Seychelles

הכיתוב, ללא רווחים בין המילים יוצר רצף אותיות ארוך. מתחתיו, ברצף ארוך חוזרות על עצמן המילים, הפעם בראשי תיבות – CBS. 

באוגנדה, משתמשים בטקסט המלא ממוזער. מעל שמה של המדינה, Uganda, ניתן להבחין בטקסט ממוזער. 

המילים Bank of Uganda חוזרות על עצמן שוב ושוב, ללא רווחים, ויוצרות מעין טקסטורה המורכבת מרצף אותיות ממוזערות. 

אין לי מושג אם אוגנדה וניגריה חולקות את אותו המעצב, אבל השימוש בטקסט ממוזער דומה מאד. בניגריה הוסיפו עוד כמה מילים ויצרו רצף קצת יותר מורכב. 

הסתכלו לדוגמא על הגדלה של השטר הניגרי הזה בעריך של 20 ניירה – תוכלו להבין את רצף האותיות? 

הצלחתם? 

בשטר ניתן לראות את הכיתוב: 

Central Bank of Nigeria Twenty Naira

כלומר, על גבי השטר מופיע גם שם הבנק אבל גם העריך הספציפי של שטר זה. על גבי השטר בעריך של 5 ניירה יהיה אם כן כיתוב שונה: 

אגב, תחזרו רגע לשטר הניגרי ותסתכלו על האזור שמעל הכדים. הטקסטורה שמעליהם מורכבת אף היא מטקסט ממוזער המציין את עריך השטר – 20 ניירה (Naira): 

כמעט לפני סיום נראה קליגרפיה נוספת. השטרות של דרום אפריקה, מאופיינות בחיות בר שונות שמעטרות את השטרות. על השטר של דרום אפריקה בעריך של 10 ראנד, ניתן לראות קרנפים המגיחים מאחורי פניו של נלסון מנדלה. 

כאשר נתבונן בקרנפים בהגדלה, נוכל לראות שהם מורכבים מקליגרפיה זעירה של המספר 10, העריך של השטר. 

וכמעט לפני סיום – הסתכלו על השטר של מדינת ישראל. השטר מכיל טקסט ממוזער בעריך השטר. תצליחו למצוא את הטקסט בשטר שאצלכם? לא קל – אבל שווה לנסות… 

ולסיום ממש – עשיתי ניסוי קטן עם המדפסת הביתית שלי ונתתי לה להדפיס בגודל גופן של 1-12. גופן 3-4 מאמצים כבר את העיניים, את גודל גופן 2 הצלחתי לקרוא רק כי אני יודע מה כתבתי שם. את גודל גופן 1 – אני לא מצליח לקרוא… 

השאלה כאן היא, כמובן, לא מה אני מצליח או לא מצליח לקרוא אלא האם הגדלה תאפשר לי לקרוא, כלומר, האם המדפסת הצליחה להדפיס מספיק טקסט ממוזער? 

כאשר נסתכל בהגדלה, תוכלו לראות שאת גופן 2, המדפסת הדפיסה באיכות לא כל כך טובה: האותיות שבורות ולא ברורות. בגופן 1 המצב קשה הרבה יותר: השורה היא לא יותר מאשר מריחת דיו על גבי הנייר, ללא שום צורת אותיות.. 

בשביל הפרופורציה – מלבד הטקסט של אוגנדה שאני מעריך אותו בגודל גופן 2 בערך, שאר הטקסטים כאן הם בגודל גופן 1 ולעיתים – אפילו הרבה פחות מזה. בקיצור, קחו זכוכית מגדלת או עדשת מאקרו במצלמת הטלפון ותתחילו לחפש את האותיות הקטנטנות – אלו שאנחנו לא מבחינים בהם בעין. תהנו! 

One thought on “אמצעי ביטחון – כיתוב זעיר על שטרות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן