היפר אינפלציה – הדפסת רכב על גבי שטר קיים

החל מסוף שנת 1922 ועד לסוף שנת 1923 נאלצה גרמניה להדפיס שטרות בעריכים גדולים יותר ויותר בעקבות היפר אינפלציה במדינה. היפר אינפלציה הוא מצב קיצוני בו יש פיחות בערך הכסף מידי יום, כלומר, בעזרת הכסף שיש בידי היום – אוכל לקנות הרבה פחות דברים מחר. במצב כזה, כעבור זמן לא ארוך, יצטרך האזרח סכומים משמעותיים בשביל לרכוש מזון בסיסי וכדי שהאזרח לא יצטרך להגיע לחנות מצוייד במזוודות מלאות בשטרות – יש צורך בהנפקה של שטרות חדשים בעריכים הולכים וגדלים. כך, את מקומו של שטר החמישה מארק תפס שטר בעריך של מליון מארק ובהמשך גם מליארד. גרמניה ניסתה להתמודד עם הפיחות בערך הכסף בעזרת הדפסה של עוד ועוד כסף, דבר שכמובן גרם לפיחות נוסף בערך הכסף.

הדפסה של כסף חדש בתדירות גבוהה עשויה להיות מתישה וכמובן – גם יקרה. עבור מדינה במשבר כלכלי חריף – הדפסה של שטרות חדשים מידי שבוע או שבועיים, עשויה להיות נטל כלכלי לא פשוט.

באחת ההדפסות מהסוג הזה, בחרה גרמניה לעדכן את עריך השטר על גבי שטר קיים, במקום להנפיק שטרות חדשים. העדכון נעשה באמצעות הדפסת רכב, כלומר, החזרה של הגליון לבית הדפוס והדפסה של עריך חדש על גבי ההדפסה הקודמת.

על גבי חזית השטר ניתן להבחין בעריך המקורי שלו – 1000 מארק. התאריך בו הופק השטר הוא 15 בדצמבר 1922. ננסה לשים לב להדפסת הרכב האדומה שעל גבי השטר. מצליחים לקרוא מה הודפס על גבי השטר?

התקשיתי מעט בקריאת השטר והפכתי את השטר על גבו:

כאן ההדפסה ברורה מאד – Eine Milliarde Mark – מיליארד מארק!!

כמובן שצריך לא להתבלבל – השטר היה שווה 1000 מארק גם לפני הדפסת הרכב וגם לאחריה. מה שהשתנה זה שוויים של מיליארד מארק: הגרמנים אולצו להדפיס הדפסת רכב על גבי השטר מכיוון שמיליארד מארק היו שווים 1000 מארק בלבד…

טוב, אולי קצת הסתבכתי אבל העיקרון ברור – מי שהיה יכול ללכת קודם לחנות ולקנות ב 1000 מארק כיכר לחם וגבינה – יוכל כעת ללכת לחנות ולקנות במיליארד מארק – כיכר לחם וגבינה. המצב של הפיחות המשמעותי בערך המארק הגרמני – אילץ את גרמניה לעדכן את השטרות שלה כדי למנוע את הצורך לסחוב תיקים עמוסי שטרות בשביל לרכוש לחם וגבינה.

ועד כאן להפעם…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן