מטבעות הפלסטיק של טרנסניסטריה

טרנסניסטריה היא מדינה דה פקטו, כלומר, היא מתנהלת כמדינה בפועל אולם אף מדינה החברה באו"ם לא מכירה במדינה. אבל – מעבר להכרה הבינלאומית שלא קיבלה טרנסניסטריה, היא זוכה להתעניינות בקרב האספנים בשל מטבעות הפלסטיק שהנפיקה.

טרנסניסטריה הנפיקה ארבעה מטבעות. המטבעות שונים בצבעם, צורתם ובהטבעה שעל גביהם:

  1. מטבע בעריך של 1 רובל טרנסדנייסטרי – מטבע מעוגל בעל גוון צהוב.
  2. מטבע בעריך של 3 רובל טרנסדנייסטרי – מטבע מרובע (עם זוויות מעוגלות) בעל גוון ירוק.
  3. מטבע בעריך של 5 רובל טרנסדנייסטרי – מטבע מחומש (עם זוויות מעוגלות) בעל גוון כחול.
  4. מטבע בעריך של 10 רובל טרנסדנייסטרי – מטבע משושה (עם זוויות מעוגלות) בעל גוון אדום.

כמובן שלכל מטבע יש שני צדדים 🙂

על הצד השני של כל המטבעות, מופיעים מעוינים לבנים משולבים במעוינים בצבע המטבע:

על גב המטבע ניתן לראות גם את שנת הוצאת המטבע, במקרה הזה – שנת 2014.

המטבע עשוי מפלסטיק שמפתיע בחוזק שלו. הוא לא מתכופף כמעט בכלל ולא נראה שאפשר לשבור אותו ביד, לפחות לא אדם ממוצע. על המטבע מופיעים גם סימני ביטחון שונים. אחד הסימנים הוא שימוש בהדפסה זעירה, ממש כמו שכבר ראינו על שטרות:

הכיתוב לא נראה בעין אולם בעזרת זכוכית מגדלת או עדשת מאקרו של מצלמה – ניתן להבחין בו בקלות. בנוסף, ישנם פסים זוהרים, כמו בשטרות רבים בעולם, המופיעים על גבי השטר. למעשה מדובר בסיבים פלורוסנטיים המגיבים לאולטרה סגול. הסיבים משולבים בתוך הפלסטיק במהלך הכנת המטבע וניתן להבחין בהם באמצעות אור אולטרה סגול. התקשיתי קצת לצלם את זה אבל מקווה שתצליחו להבחין במעין "שריטות" שמופיעות על גבי המטבע:

מה היתרונות והחסרונות של מטבעות פלסטיק?

קשה לי לומר האם טרנסניסטריה עשתה כאן משהו מתקדם ובעתיד לא נצליח להבין למה אי פעם יצרו מטבעות ממתכת או שמדובר ברעיון גרוע שממש לא שווה להעתיק ולחקות. ובכל זאת, אנסה לסדר כמה מחשבות:

  1. עמידות – המטבעות של טרנסניסטריה מרגישות עמידות מאד. החומר נראה מאד איכותי, קשיח ולא משהו שנשבר בטעות. עם זאת, ודאי שאין להשוות את עמידות הפלסטיק למתכת.
  2. איכות הסביבה – השימוש בפליז, לדוגמא, מבטיח מיחזור מלא של החומר – זורקים בסיום השימוש לכור ההיתוך ויוצקים מחדש את המטבעות. בפלסטיק זה מסובך יותר.
  3. סימני ביטחון – על גבי מטבעות הפלסטיק ישנם לא מעט סימני ביטחון (נגענו רק בשניים מהם) ונראה קשה עד בלתי אפשרי ובוודאי שלא משתלם לזייף מטבעות מפלסטיק. לעומת זאת, ראינו כבר ברחבי העולם זיופים של מטבעות בעריכים גבוהים וכנראה שזה לא מאד מורכב להגיע לרמת זיוף גבוהה באמצעים פשוטים למדי.
  4. משקל – מטבעות מתכת שוקלים הרבה יותר. זה נשמע די זניח אבל נראה לי שבטרנסניסטריה צריכים לפתח מכונות מיוחדות לשתיה קלה, חטיפים וכד'. אני מתקשה להאמין שמכונות סטנדרטיות יוכלו לקבל מטבעות בצורות שונות כמו משושה, מחומש וריבוע וקל וחומר כאשר מדובר במטבע קל שהמכונה לא תוכל להרגיש כמו שצריך. אבל בעצם – ביטול מכונות שתיה קלה במדינה יכול לעשות טוב לכולם…

ומה אתם חושבים – האם מטבעות מפלסטיק זה העתיד או סתם משהו מוזר? אשמח לקרוא את התגובות שלכם…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן