שטרות עם טעויות – חגיגה לאספנים

טעויות בשטרות זה חגיגה לאספנים שהרי יש שטרות נדירים יותר ונדירים פחות אבל אלו עם הטעויות – בוודאי יצאו במהדורה מצומצמת יחסית, עד שמישהו גילה את הטעות ותיקן אותה. 

אילו סוגי טעויות קיימים? 

כל מיני… 

זה יכולה להיות טעות במילה מסוימת, טעות בחיתוך שנעשה במקום לא נכון ועוד טעויות מסוגים שונים. 

בחרתי שתי טעויות (או אולי אחת?) שלא בהכרח מייצגות את הטעויות בשטרות: 

1. מספר סידורי זהה – מספר סידורי זהה בשטרות יכול להראות על טעות או כמובן על זיוף. ללא ספק, זה הדבר הראשון שאתם צריכים לבדוק כאשר אתם עושים עסקה במזומן ומקבלים חבילת שטרות: לוודא שהמספרים הסידוריים שונים.. בכל מקרה, יתכן שבדוגמא הזאת מדובר אכן בטעות ולא בזיוף. 

בשטרות היווניים האלה משנת 1944, בעריך של 10,000,000,000 דרכמה, ניתן לראות מספר סידורי זהה – 270697. 

האם זו טעות בשטר? יכול להיות. האם מדובר בזיוף איכותי? גם אופציה. בכל מקרה, כנראה שאין הרבה מאד כאלה וזה הופך את זה למעט יותר נדיר מהשטרות הסטנדרטיים של אותה התקופה (אגב, אם יש לכם גם שטרות כאלה עם מספר סידורי זהה – אשמח מאד לשמוע!!). 

2. השטר השני שרציתי להראות לכם היום הוא שטר ישראלי – שטר של 1000 שקלים עם "דמותו" של הרמב"ם. השטר עם העריך של 1000 שקלים (ישנים, לא חדשים..) הוא שטר עליו דיברנו כבר בעבר אבל היום רציתי להראות לכם את אחת הטעויות שנפלו בשטר. לא מכירים? נסו למצוא את ההבדל בין השטר התקין לשטר בו נפלה טעות. 

השטר התקין: 

השטר בו נפלה הטעות: 

מצאתם? יפה! 

למקרה שלא – בשטר התקין כתוב בצד: הרמב"ם – הרב משה בן מימון, בשטר עם הטעות נפלה רגל האות ה' ונכתב: הרמב"ם – ררב משה בן מימון. אגב, כאשר אני כותב את המילים האלה עכשיו – ררב משה בן מימון – מעבד התמלילים מסמן את המילה "ררב" בקו אדום. האם לא היה למעצבי השטר מעבד תמלילים? סביר להניח שהאות פשוט נשברה במהלך ההדפסה. 

לסיכום – שמתם לב לצבע חריג בשטר? כיתוב שנראה לכם לא רגיל? אולי השטר שלכם מזויף אבל אולי – אולי הוא שווה יותר כסף ממה שחשבתם…  

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן