הכיתוב הפופולרי – אזהרה: זיוף שטרות אסור על פי חוק!

האם מותר לזייף שטרות כסף? על אף שמעולם לא ראיתי את החוק בעניין, ניתן להניח שהמזייף כסף, בכל מדינה שהיא, עובר עבירה פלילית. זיוף שטרות מסכן את כלכלת המדינה ועל כן אף מדינה לא יכולה להרשות לעצמה זיוף כספים. חלק מהמדינות אף טורחות לכתוב את האזהרה על השטר כדי שיהיה ברור לכולם שהזיוף אסור. 

על גבי שטרות מדינת ישראל לדורותיהם, לא מצאתי טקסטים העוסקים בזיוף שטרות. כמעט. לפני שנראה את היוצא מן הכלל שאינו מעיד על הכלל, נראה איך הדבר נעשה בשטרות בעולם. 

נתחיל מקמבודיה,  מדינה בדרום מזרח אסיה הגובלת בתאילנד, לאוס ווייאטנאם. על גבי השטר של קמבודיה, מודגש בחמרית, השפה הרשמית של קמבודיה: "זייפנים יענשו על פי החוק". 

אז עכשיו אנחנו בטוחים שאסור לזייף את שטרות קמבודיה, לפחות בהנחה שאנחנו קוראים חמרית להנאתנו.. ומה עם גרמניה? האם מותר לזייף שם שטרות? 

בגרמניה של סוף שנת 1923, בעיצומו של משבר ההיפר-אינפלציה שהתרחש שם, הנפיקה גרמניה שטר בעריך של 20,000,000,000 (עשרים מליארד!!) מארק. על השטר הופיע נוסח שאינו משתמע לשני פנים: מי שמזייף את השטר או משתמש בשטרות מזוייפים צפוי לעונש של לפחות שנתיים מאסר (אגב, אם מישהו יכול לתת תרגום מדויק יותר – אשמח שתכתבו כאן בתגובות, תודה!). 

אז על השטר הגרמני מופיע בבירור ובאריכות שאסור לזייף אותו או להשתמש בשטר מזוייף, אף אם לא אתה זייפת אותו ובנוסף – גם העונש מופיע על השטר וזה אמור להרתיע זייפנים פוטנציאליים. 

ומדינות שבחרו לא לשים את האזהרה כנגד זיוף? 

אני מניח שזה לא מתוך אמון מלא באנשים שלא יזייפו אלא מתוך הבנה שהמשפט חסר ערך: כולם יודעים שהזיוף אסור, כולם יכולים לנחש לבד שהמזייף צפוי לעונש וסביר להניח שכתיבה של המשפט לא תשנה לאף אחד. האזרחים הנורמטיביים לא יזייפו גם ללא המשפט ועבריינים ימשיכו לזייף גם אם נכתוב שזה אסור. המדינות החלו יותר ויותר להשקיע בסימני ביטחון שונים שנועדו להקשות על הזייפנים – במקום לנסות להטיף להם מוסר או לאיים עליהם. 

ובישראל? 

נראה שהישראלים אף פעם לא היו מספיק תמימים בכדי לכתוב משפט האוסר על זיוף ולקוות שזה יעבוד. לא מצאתי כיתוב בסגנון הזה לא על שטרות בנק "אנגלו-פלסטינה" או "בנק לאומי לישראל", לא על שטרות הפרוטה, לא בסדרת הנופים, לא בסדרת הלירות עם הדמויות, לא בסדרות השקל ולא בשקל החדש. יתכן כמובן שפספסתי משהו אבל לא נראה לי שזה מופיע. רק על גבי שטר אחד מצאתי התייחסות לחוקיות השטרות – על שטר הרמב"ם.

 שטר הרמב"ם הונפק בעריך של 1000 שקלים (1983) ושלוש שנים מאוחר יותר, עם המעבר לשקל חדש, הונפק שטר בעריך של שקל חדש אחד. על גבי שטר הרמב"ם מוצגת "דמותו" של הרמב"ם וברקע מוצג טקסט בכתב ידו של הרמב"ם. 

היה לי די קשה לפענח את הכתב אבל אחרי שהצלחתי לפענח כמה מילים זה היה די ברור – מדובר בטקסט מתוך משנה תורה לרמב"ם, ספר משפטים, הלכות מלווה ולווה פרק כה. 

וכך כותב שם הרמב"ם בהלכה ז': 

    "תיקון שטרי ישראל כך הוא: כל השטרות כולן, צריך שיחזור מעניינו של שטר בשיטה אחרונה לפי שאין למדין משיטה         אחרונה, שמא היו העדים מרוחקין מגופו של שטר בכדי שיטה, ובא זה המזייף, וכתב באותו הריוח שיטה זו". 

זוהי רק ההלכה הראשונה שמופיעה ברקע הציור והטקסט שברקע הציור ממשיך להלכות הבאות שם שעוסקות בדיני שטרות.

שימו לב למשהו אירוני: בהלכה הרמב"ם מדבר על חשש שמא בריווח בין סוף הטקסט בשטר ובין חתימות העדים יבוא הזייפן ויוסיף טקסט נוסף. כדי למנוע את החשש קבעו שהשורה האחרונה היא רק חזרה על גוף השטר ואין בה משהו מהותי. ממילא עם יבוא הזייפן ויוסיף "שורה אחרונה" נדע לא להתייחס אליה מכיוון שהשורה האחרונה לא יכולה להוסיף משהו משמעותי בשטר אלא רק להוות חזרה וסיכום. 

בשטר הרמב"ם, טשטש המעצב חלק מהלכה זו וכך נוצרה שורה ריקה באמצע הטקסט. בשורה הריקה הוא שם את חתימותיהם של נגיד בנק ישראל – משה מנדלבאום ושל יו"ר המועצה המייעצת – אברהם יוסף שפירא.
אגב, בשטר החדש שהונפק בעריך של שקל אחד חדש – לא טשטש המעצב את הרקע וחתימתו של נגיד בנק ישראל מופיעה על גבי הטקסט של ההלכה בלי ליצור "שורות ריקות בשטר". חתימתו של יו"ר המועצה המייעצת – לא הודפסה על גבי השטר. 

אז מה ראינו היום? 

אזהרה לזייפנים מופיע בחלק משטרות העולם. לעיתים, בתוספת פירוט העונש שיחול על הזייפנים. בשטרות מדינת ישראל לא מופיעות אזהרות מסוג זה אולם על שטר אחד (ובעצם שניים..) הופיעו טקסטים שלמים מתוך ספר החוקים של עם ישראל העוסקים בדיני שטרות, החששות לזיוף וההתמודדות עם חששות אלו. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן