שטרות שהם לא בדיוק שטרות – שטרות של איי ג'ייסון

 השטרות של איי ג'ייסון הם די מיוחדים. לא בגלל הגרפיקה וגם לא העריכים אלא דווקא שהם לא לגמרי שטר. את השטרות של איי ג'ייסון הפיקו באיי ג'ייסון – איים ששייכים לקבוצת איי פוקלנד. אם במקרה לא יושב לכם בראש איפה זה בדיוק איי פוקלנד – רק אכוון אתכם שהמקום הקרוב ביותר לאיי פוקלנד הוא ארגנטינה – וגם זה לא כל כך קרוב… 

(למי שחייב מפה של כל כדור הארץ – כמוני – כדי להצליח להתאפס: החלק המוקף בעיגול – איי פוקלנד. חלק קטן ממנו – איי ג'ייסון). 

איי ג'ייסון נקנו בשנת 1970 על ידי לן היל. כיום שניים מהאיים הם שמורות טבע פרטיות השייכות לאגודה לשימור חיות הבר בניו יורק וחלק מהאיים הם שמורות טבע לאומיות של איי פוקלנד. איי פוקלנד מוגדרים כטריטוריה בריטית מעבר לים עם ניהול עצמי. באיי פוקלנד המטבע הוא מטבע מקומי שערכו מוצמד למטבע הבריטי באופן מלא. 

אבל – לא על המטבע של פוקלנד רציתי לדבר היום אלא המטבע של איי ג'ייסון. 

לאחר שלן היל רכש את איי ג'ייסון, הוא חיפש דרך להחזיר את ההשקעה והנפיק שטרות משלו בהנפקה פרטית. למעשה, אין אלו שטרות אמיתיים המיועדים למסחר, אלא שטרות שהופקו כמזכרת או סתם על מנת לחזק את האיים מבחינה כלכלית. השטרות הונפקו בעריכים שונים: 20,10,5,1 פאונד וכן שטר של 50 פני. 

עושה רושם שהשטרות הופקו בהפקה זולה: נייר פשוט, ללא סימני ביטחון מיוחדים ואפילו ללא מספר סידורי (יש מספר כלשהו של סידרה אבל לא מספר סידורי שונה על כל שטר). ניחוש שלי – השטרות הופקו בבית דפוס רגיל ולא כזה המתמחה בהדפסה של שטרות והדפסות ביטחון. 

כל השטרות נושאים את דמותו של לן היל, הבעלים של האיים מימין. משמאל מופיעה דמות של פינגווין מסוגים שונים: פינגווין הומבולדט, פינגווין שחור הרגל, Rockhopper penguin (לא הצלחתי לתרגם את השם…), פינגווין לבן אוזן ופינגווין מלכותי. 

כל שטר מופיע בצבע אחר ובארבע הפינות שלו ניתן לראות את עריך השטר. השטרות בגדלים שונים האחד מהשני: ככל שהשטר בעריך גבוה יותר – השטר גדול יותר. 

על גבי השטרות מופיעה חתימתו של לן היל – המנהל. 

בחלקו האחורי של השטר מופיע עיטור של פרחים וציור של הר, כנראה Grand Jason Island. בחלק האחורי ניתן לראות עד מתי השטרות תקפים – 31 בדצמבר 1979. 

אפשר לשבת ולחקור עוד רבות את השטרות של איי ג'ייסון – מהו הפרח המופיע על גבי השטרות? האם בשנות השבעים אכן היה אפשר לרכוש משהו באמצעות השטרות האלה? האם השטרות האלו אכן הופקו בבית דפוס רגיל? 

אם שוטטתם, קראתם, חקרתם ויש לכם תובנות נוספות – אשמח לשמוע! 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן