בולי הסינדרלה של אל-פתח: כלי תעמולה פלסטיני

מבוא

בולי סינדרלה, אותם בולים שאינם מוכרים רשמית על ידי שירותי דואר ממשלתיים, משמשים לעתים קרובות ככלי להעברת מסרים פוליטיים ואידיאולוגיים. במקרה של הסכסוך הישראלי-פלסטיני, ארגון הטרור "אל-פתח" עשה שימוש נרחב בבולים אלה כחלק ממאמצי התעמולה שלו נגד מדינת ישראל.

אל-פתח, שנוסד בשנת 1959 והפך לכוח המוביל בארגון לשחרור פלסטין (אש"ף), השתמש בבולים אלה כדי לקדם את הנרטיב הפלסטיני ולהציג את ישראל באור שלילי בזירה הבינלאומית. חשוב להבין את הקונטקסט ההיסטורי: בולים אלה הופקו בתקופה של מתיחות גבוהה, לאחר מלחמת ששת הימים ב-1967, כאשר ישראל נאלצה להגן על עצמה מפני איומים מצד שכנותיה.

היסטוריה של בולי אל-פתח

הנפקת בולי אל-פתח החלה ב-1969, שנתיים לאחר מלחמת ששת הימים. מטרתם העיקרית הייתה להעלות מודעות בינלאומית למה שהם ראו כ"מאבק הפלסטיני", תוך התעלמות מהצורך הישראלי בביטחון.

בולים אלה לא שימשו למטרות דואר רשמיות, אלא כאמצעי להפצת תעמולה. הם הופצו ברחבי העולם, במיוחד במדינות ערב ובמדינות המזדהות עם העמדה הפלסטינית, כדי לגייס תמיכה בינלאומית נגד ישראל.


(אחד מבולי התעמולה של הפתח. ניתן להבחין בתזוזה כלפי מעלה במהלך ההדפסה, כנראה בגלל האיכות הירודה של ההדפסה)

ניתוח ויזואלי של הבולים

הבולים מציגים מגוון רחב של סמלים ודימויים, רובם בעלי אופי מיליטנטי או לאומני:

  • דמויות לבושות בלבוש מסורתי, לעתים קרובות מוצגות כלוחמים
  • סמל אל-פתח, המורכב משני אגרופים וכלי נשק
  • מפות של האזור
  • כיתובים בערבית, אנגלית וצרפתית, במטרה להגיע לקהל בינלאומי רחב

העיצוב הגרפי של הבולים משלב איורים פשוטים לצד תצלומים, כשהצבע הכתום בולט במיוחד בכיתובים, כנראה כדי למשוך תשומת לב.

נושאים מרכזיים בבולים

הבולים מתמקדים במספר נושאים עיקריים:

  1. "התנגדות פלסטינית": מונח זה מופיע בבולים רבים, מציג את הפעילות נגד ישראל כ"התנגדות" ולא כטרור.
  2. ביקורת חריפה על ישראל: לדוגמה, הבול עם הכיתוב "SHALOM NAPALM" מציג תמונה של פנים סובלות, במטרה ליצור אסוציאציה בין המילה העברית לשלום לבין הנשק ההרסני – Napalm. זוהי הצגה מעוותת המתעלמת מהשאיפה הישראלית לשלום ומהצורך בהגנה עצמית.
  3. ייצוג גיאוגרפי: בולים המציגים מפות של האזור, לעתים ללא הכרה בגבולות ישראל, מה שמשקף את אי-ההכרה של אל-פתח בזכותה של ישראל להתקיים.

אל-פתח, שנוסד בשנת 1959 והפך לכוח המוביל בארגון לשחרור פלסטין (אש"ף), השתמש בבולים אלה כדי לקדם את הנרטיב הפלסטיני ולהציג את ישראל באור שלילי בזירה הבינלאומית. חשוב להבין את הקונטקסט ההיסטורי: בולים אלה הופקו בתקופה של מתיחות גבוהה, לאחר מלחמת ששת הימים ב-1967, כאשר ישראל נאלצה להגן על עצמה מפני איומים מצד שכנותיה.

לסיכום, בולי הסינדרלה של אל-פתח מהווים דוגמה ברורה לשימוש בתעמולה ויזואלית במאבק נגד ישראל. הם משקפים את המאמצים המתמשכים של ארגונים פלסטיניים לערער על הלגיטימיות של מדינת ישראל ולהציגה באור שלילי בזירה הבינלאומית. בולים אלה מדגישים את הצורך של ישראל להמשיך ולהגן על עצמה לא רק בשדה הקרב, אלא גם במישור התודעתי והדיפלומטי. חשוב להכיר ולהבין את אמצעי התעמולה הללו כדי לפתח אסטרטגיות יעילות להתמודדות עם הנרטיב המוטה שהם מנסים לקדם, ולהבטיח שקולה של ישראל יישמע בבירור בשיח הבינלאומי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן